Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2018-03-25
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Co nowego w przepisach technicznych na sezon 2018

Udostępnij na Facebook
02.02.2018 09:30, autor: Paweł Kwiatkowski, wyświetleń: 563

Trzy kluczowe zmiany w regulaminie technicznym FIA

Po rewolucji w przepisach technicznych w 2017 roku - takiej, w której samochody stały się szersze i szybsze - zmiany w tym sezonie są stosunkowo nieliczne. Nie oznacza to oczywiście, że nie są ważne - a niektóre będą naprawdę oczywiste.

 

Pożegnanie z T-wingami i płetwami rekina

Kiedy zespoły zastanawiały się nad zmianami w 2017 roku, jak zwykle szukały tego, czego nie zapisano w przepisach - tj. luki - jak i tego, co w przepisach było, a co można by wykorzystać.

Pojawienie się poszerzonych osłon silnika, w połączeniu z raczej niezgrabnie wyglądającymi T-wingami, było wynikiem znalezienia właśnie takiej luki, która została zamknięta w aktualnie obowiązujących przepisach.

 

Strefy oznaczone na czerwono pokazują, gdzie rozwój był zabroniony - ale jak widać mała, centralna przestrzeń pomiędzy nimi nie miała żadnych ograniczeń, a zespoły w pełni z tego skorzystały, co doprowadziło do skrajnych rozwiązań.

Williams użył podwójnego T-winga, ale teamy jak Force India (najlepszy rysunek), Renault i McLaren poszły jeszcze dalej, eksperymentując z wielopłaszczyznowymi skrzydłami. Celem T-wings było lepsze skierowanie strumienia powietrza do głównego tylnego skrzydła, a w niektórych przypadkach stworzenie dodatkowego docisku.

Ponieważ płetwy rekina i T-wings zostały zabronione w 2018 roku, możemy spodziewać się, że tylne sekcje nowych samochodów będą wyglądały bardziej jak te testowane przez Saubera w Austin w październiku zeszłego roku [zilustrowane poniżej].

 

 Osłona silnika nadal ma płetwy, ale nic podobnego do ogromnych włókien węglowych, które widzieliśmy w 2017 roku.

 

Say hello to halos - czyli stringi w służbie bezpieczeństwa

Jedną zmianą, którą każdy fan F1 jak i przypadkowo śledzący - przy niedzielnym obiedzie - widz natychmiast zauważy w 2018 roku, jest wprowadzenie HALO - urządzenia zabezpieczającego kabinę pilota, zaprojektowanego, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo kierowcy w razie wypadku, a w szczególności ochronić przed urazami głowy.

Projekt HALO, który zespoły testowały podczas poszczególnych sesji treningowych w ciągu ostatnich dwóch sezonów, nie różni się drastycznie od oryginalnego projektu Mercedesa stworzonego na wniosek FIA w 2015 roku, z centralnym filarem wspierającym "pętlę" wokół głowy kierowcy.

Chociaż HALO jest obowiązkowe, a jego podstawowy projekt jest podyktowany regulaminem, to zespoły będą mogły modyfikować jego powierzchnię, więc nie zdziw się, gdy zobaczysz wiele małych nakładek aero, które "ozdobią" ten nowy dodatek.

Liczby na powyższym rysunku wskazują siły uderzenia, w kilonewtonach, które HALO musi wytrzymać w każdym kierunku, aby przejść wymagane testy statyczne obciążenia FIA. Jest to obszar, który zajmuje dużo czasu zespołom, między innymi dlatego, że chcieliby oni, aby mocowania były jak najmniej obciążające.

Całkowita minimalna waga samochodów wzrosła o 6 kg do 734 kg, aby zrekompensować wprowadzenie HALO, ale szacuje się, że rzeczywisty wpływ urządzenia i mocowań może wynosić nawet 14 kg, co spowoduje, że zespoły będą miały mniejsze pole manewru w materii wagi całkowitej, jeśli chodzi o balast wydajnościowy - a także postawi cięższych kierowców w potencjalnie niekorzystnej sytuacji.

 

Zakazane zawieszenie "Trick"

Kolejna mała, ale potencjalnie ważna dyrektywa wydana przez FIA przed sezonem 2018 dotyczy systemów zawieszenia regulowanego, które można wykorzystać do poprawy aerodynamicznej wydajności samochodu.

W ubiegłym roku zespoły, w tym Red Bull [powyżej] i Ferrari [poniżej], próbowały konfiguracji z małym ogniwem w przednim zawieszeniu połączonym z kolumną, twierdząc, że sprytnie pozwalają na sterowanie wysokością zawieszenia samochodu [kluczowy czynnik w osiągach aerodynamicznych], aby zmieniać ją w trakcie okrążenia w zależności od kąta skrętu.

FIA od tego czasu zadekretowało, że takie systemy nie będą dozwolone.


Wasze komentarze (0) Dodaj komentarz Bądź pierwszy!
Wyraź swoją opinię!
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2018 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: