Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP USA 2017-10-22
f1 - GP USA

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Pierwsze szczegóły o zmianach regulaminu na 2013

Udostępnij na Facebook
03.09.2010 17:26, autor: MOBEX, wyświetleń: 5064

...i oto pojawiają się informacje na temat szczegółów technicznych, jakie miałyby zostać włączone w projekt zmian regulaminowych w Formule Jeden począwszy od sezonu 2013.

Zmiany są na tyle rewolucyjne i radykalne, że można porównać je z trzęsieniem ziemi. Dla przypomnienia - do końca 2012 obowiązuje Porozumienie Concorde, które dziś obwarowuje wytyczne dotyczące obecnych V8 o pojemności 2.4 litra. Nowe ustalenia dają szansę na powstanie nowych wytycznych dla konstruktorów - dane są gromadzone i rozważane w rozszerzonych grupach dyskusyjnych, którym przewodniczą: Rory Byrne i Patrick Head [podwozia] oraz  Simon Gilles [silnik]. Simon Gilles przerwę wakacyjną poświęcił na opracowanie i przedstawienie wstępnego projektu. 

Według informacji pochodzących z tegoż projektu, nowa idea opiera się na czterocylindrowym turbodoładowanym silniku o pojemności 1.6 litra, z ciśnieniem doładowania 3bar i mocy ok. 650kM. Moc bolidu ma być powiększona także poprzez system KERS, również objęty bardziej ścisłymi i zmienionymi kryteriami. KERS w ciągu 30 sekund od aktywacji ma osiągać moc 150kM.

Projekt wychodzi - a jakże! - naprzeciw programowej potrzebie ochrony środowiska. W celu ograniczenia oraz kontroli zużycia paliwa Sam Michael z Williamsa zaproponował zastosowanie przepływomierza, ograniczającego maksymalne jego zużycie.

Proponowane zmiany obejmują także konstrukcję nadwozia, za czym przemawiają trzy główne wątki:

Pierwszym jest wzmocnienie konstrukcji w celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy przez przesunięcie sidepodów bardziej do przodu. Drugim jest zmiana konstrukcji elementów zawieszenia i układu hamulcowego pod kątem zmiany rozmiarów obręczy kół z 13 - poprzez 15 - aż do 18-calowych. Trzecim wątkiem jest zmiana nadwozia pod kątem aerodynamiki, obszaru ograniczanego w ostatnich latach przez Federację, włącznie z zakazem stosowania podwójnego dyfuzora w przyszłym roku.

Uwzględniając wyższą łączną moc doładowanego silnika i systemu KERS, zespoły chcą ewoluować w kierunku przeciwnym niż akcentowanym przez FIA, dążąc do generowania większego docisku aerodynamicznego przez dyfuzor - wychodzą z założenia, że jeśli do F1 powraca idea silnika turbo [z lat 80-tych], to byłoby słuszne, gdyby począwszy od sezonu 2013 samochody dysponowały aerodynamiką dającą większy docisk [zwiększający również bezpieczeństwo].

Z ciekawszych pomysłów wyróżnia się jazda  w pit lane za pomocą energii skumulowanej dzięki KERS - bez udziału silnika - co determinuje kolejną zmianę: wyposażenie maszyn w samodzielny rozrusznik.

Ile z powyższych elementów wstępnego projektu zostanie wdrożonych, a ile z wątków zyska aprobatę zespołów, nie wiadomo. Wydaje się jednak, że czekają nas kolejne, mniej lub bardziej rewolucyjne, nawroty do tematu zmian w Formule Jeden.


Wasze komentarze (13) Dodaj komentarz
479coboss [komentarzy: 452] / 2010-09-04 10:58:21
Jak zrobią taką sraczkę z silnikami to ja F1 nie oglądam! <wnerw> cytuj
747irekfanf1 [komentarzy: 779] / 2010-09-04 08:57:52
Ktoś kto ogląda F1 na żywo bez dokładnych danych, nie zwróci uwagi na zwiększenie czy spadek szybkości - tu widowisko nic nie traci.Rekordowe statystyki stoją od paru lat ,niewielu to przeszkadza. Dlatego docisk powinni zwiększyć i określić bardzo dokładnie przepisy z niewielkim polem manewru (naginanie przepisów) dla konstruktorów.
I rozwiązać definitywnie problem z wyprzedzaniem . cytuj
SaiyanGoku [komentarzy: 1] / 2010-09-03 23:58:43
http://www.f1fanclub.pl/2010/02/zakazane-w-f1-ground-effect-czesc-4.html cytuj
martini281 [komentarzy: 284] / 2010-09-03 23:33:03
Z artykułu wynika, że coraz bliżej do powrotu efektu przyziemienia. Nie mogę nic znaleźć na ten temat, więc jakby ktoś rzucił informacją w jakich okolicznościach (podobno jakiś wypadek był) wycofano ten system w latach 80tych, to byłbym wdzięczny. Co do silników to dźwięk faktycznie lekko bzyczący może być, ale generalnie powrót turbo jest ok. Tylko po co oni grzebią w KERSie??? Mają w miarę dobry system (zwiększenie mocy by nie zaszkodziło), wystarczy tylko dostosować do nowego silnika i skrzyni i jest luzik. Stopniowa zmiana rozmiarów obręczy. Kolejna głupota. Za każdym razem od nowa konstruować zawieszenie, opony, hamulce. Ktoś tu chyba właśnie zwiększa wydatki.... cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-03 20:37:30
Propozycje można sobie wysuwać, zapewne istnieją możliwości dokonania w nich również jakichś korekt. Mnie interesuje, czy w ogóle będzie możliwe przyjęcie dowolnych zmian w konstrukcji silnika ze względu na koszty. Na razie Ferrari ze swoim budżetem byłoby stać wdać morze pieniędzy na nowy silnik. Jeśli się pomyliłem w rachubach i pozostali konstruktorzy będą mogli finansowo wytrzymać opracowanie nowej jednostki napędowej, raczej nie musi oznaczać, że będą mieli ochotę - wydać krocie. FIA pewno nie spodziewała się zamrażajac silniki, że ... może się spotkać z odmową, bo może tak być. Za to przez ten czas zespoły mogą lobbować za zmianami aerodynamicznymi które chcą rozwijać pod kątem 2013r. Kto kogo przechytszy... cytuj
7255dworak [komentarzy: 2271] / 2010-09-03 20:35:49
Cliff Edge: "A tu jaka ekologia, malują zielony eko-pasek na oponie" eee? Przecież o oznaczenie opony z miększej mieszanki.
Równie dobrze mogliby malować paski w kolorze różowym, niebieskim, czy jak wcześniej białym. Chodzi mu o to, że pasek ma zielony kolor co nie znaczy, że ma cokolwiek wspólnego z ekologią jak chwali się Bernie. cytuj
6035Cliff Edge [komentarzy: 139] / 2010-09-03 20:22:30
"A tu jaka ekologia, malują zielony eko-pasek na oponie" eee? Przecież o oznaczenie opony z miększej mieszanki. cytuj
5996ROBOKUB [komentarzy: 730] / 2010-09-03 19:12:11
To zaczyna być lekką farsą. Jaka ekologia, jaka oszczędność. Jakiś czas temu któryś z szefów jednego z teamów F1 stwierdził, że obecnie wszystkie teamy podczas jednego sezonu wyścigowego zużywają mniej paliwa niż zużywa jednorazowo pasażerski boeing lecący z Europy do USA. Ja tu wyczuwam jakieś lobby sponsorów, bo gdyby przepisy nie dopuściłyby podwójnego dyfuzora Browna 2009 czyli przepisy z 2008 to mielibyśmy dziś wojnę między Ferrari i McL a potem długo nic a Red Bull walczyłby o P8. Przy takich założeniach i Toyota i BMW nawet mimo kryzysu dalej byliby w stawce. A tu jaka ekologia, malują zielony eko-pasek na oponie, której wytworzenie truje środowisko tak samo jak biały nie-eko-pasek. Teraz się doczekamy ekologii zmiana geometrii, bryły i założeń konstrukcyjnych nadwozia, nowy silnik, nowy dostawca opon, dodatkowe systemy turbo i skęcony KERS, docelowe obręcze 18" taka rewolucja to przecież nic innego jak cięcie kosztów i ochrona środowiska. Czy tam ktoś zadał pytanie ile koncerny w swoich laboratoriach zrobią eksperymentów i z jakimi toksycznymi materiałami i gdzie je będą składować? Bernie wie jedno na pewno szykują się przetasowania w stawce a to oznacza dezorientację wśród sponsorów, a to z kolei ruch kapitału i przetasowania, co przekłada się wprost na jego procent udziału. Jedynym plusem dla kibica jest fakt, że może się trafić czarny koń w stawce oby okazał się nim KUB jak w SPA cytuj
ekwador15 [komentarzy: 1240] / 2010-09-03 18:19:49
Ciekawa opcja z tym rozrusznikiem. Ktoś wypadnie z toru, zgasi bolid, ale zaraz sobie go odpali i pojedzie dalej ;] Interesujące zmiany, będzie rewolucja ;] 650KM z 1.6 litrowego silnika to będzie wyzwanie, aby dały rade przejechać 2500 wyścigowych kilometrów. cytuj
6205leni93 [komentarzy: 332] / 2010-09-03 18:05:46
,,niech,, przez CH oczywiście cytuj
6205leni93 [komentarzy: 332] / 2010-09-03 18:05:22
nieh ograniczą moc silników od razu do jakiś 100KM i będzie tanio i może nie tak szybko ale wolno tez nie haha, po prosatu według mnie to przesadzają z tą oszczędnością, kiedyś silniki miały moc nawet 1000KM i czasy okrążeń z sezonu na sezon były poprawiane, a teraz chcą zrobić coraz wolniejsze bolidy, no bez przesady cytuj
7255dworak [komentarzy: 2271] / 2010-09-03 18:04:39
Z tą pojemnością chyba trochę przesadzają. Moim zdaniem powinny być to doładowane V6 o pojemności 1.8-2.2. Z mocą ok. 800-850 kM. cytuj
5981LordDarnok [komentarzy: 162] / 2010-09-03 17:51:05
No to będzie ciekawie, przy takiej ilości zmian może być trudno ocenić w ciemno ich efekty, mnie szczególnie ciekawi jakie te wszystkie zmiany będą miały wpływ na czas okrążenia. cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: