Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2017-03-26
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Silnikowy bunt Ferrari?

Udostępnij na Facebook
08.09.2010 12:41, autor: MOBEX, wyświetleń: 3528


W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o proponowanych zmianach konstrukcji jednostek napędowych, mających wejść w życie od sezonu 2013 począwszy. Swój głos w sprawie zdecydowało się zabrać Ferrari...

Można się było spodziewać, że po zapoznaniu z silnikowymi założeniami na przyszłość, większość zaakceptuje projekt. Jak twierdzi jednak Autosprint, Ferrari wychodzi z kontrpropozycją, nie zgadzając się z założeniami pierwszej wersji.

Szef sekcji silnikowej z Maranello - Luca Marmorini - proponuje powrót do wersji silnika 1.8l V6 i uzasadnia, że czasu, jaki pozostał do opracowania i wdrożenia nowej jednostki, rozpisanej według wcześniej przedstawionych wytycznych, jest zbyt mało. Zdaniem włoskiego inżyniera, z warsztatowego punktu widzenia znacznie łatwiej jest opracować silnik V6, bazujący w pewnym stopniu na bloku obecnie używanego V8.

W dalszym uzasadnieniu swojej opinii Marmorini zaznacza, że zastosowanie czterocylindrowego silnika 1.6 wymagałoby zbyt gruntownych zmian w podwoziu, wynikających z zupełnie innego - uwarunkowanego konstrukcyjnie - sposobu montażu jednostki. Włoch wyraża jednocześnie obawę o żywotność silnika o tak małej pojemniści, doładowanego ciśnieniem aż 3bar, przy wstępnym założeniu ograniczenia do pięciu jednostek na sezon [a więc znacznego wydłużenia ich przebiegu].
 
Argumenty włoskiego inżyniera wydają się być spójne i z technicznego punktu widzenia - uzasadnione. Nakładają się jednak na inny głos z tej samej stajni. Stefano Domenicali w najnowszej wypowiedzi dla Corriere dello Sport napomknął, że kto myśli, iż F1 będzie taka sama bez Ferrari, ten "źle myśli". Zależnie od konfiguracji przepisów, Ferrari jest otwarte na poszukiwanie "nowych wyzwań sportowych w Le Mans lub za Oceanem."

Wypowiedź szefa zespołu utrzymana jest - jak widać - w podobnym tonie, co w ubiegłym roku podczas określania nowych zasad budżetowych.


Czy motywem krytycznego głosu Ferrari jest dzisiejsze posiedzenie Światowej Rady na temat występku w GP Niemiec czy może raczej jest to 'sugestia', jak należy traktować głos Ferrari w dyskusji na temat jednostek napędowych?


Wasze komentarze (11) Dodaj komentarz
7219grzeczny [komentarzy: 1387] / 2010-09-09 09:58:37
@melo, sądzę ze to są propozycje z tzw. krawędzi, która to krawędź będzie zapewne odrzucona właśnie przez pewne niuanse akustyczne i te dotyczące zabudowy w bolidzie. Pierwsze daje radość kibicom, drugie nie będzie kolidowało z dotychczasowymi punktami zamocowania jednostki. Pozdr. cytuj
melo [komentarzy: 30] / 2010-09-08 21:00:05
Kiedy słyszałem silnik RS27 w Mecachrome na hamowni, jego dźwięk brzmiał jak "gniew borzy", niesamowicie będzie mi tego brakować, bo silniki które są w planach na 2013 rok 1.6 turbodoładowane będą raczej wydawać dźwięk najwyżej "obrazonego aniołka" ;) Oszczędności, hm wydaje mi się ze największą oszczędnością było by zostawić te silniki co są, nie trzeba by wydawać pieniędzy na nową konstrukcię 1.6 Turbo. Zmiany muszą być bo trzeba iść do przodu rozwijać się, ale niech to będą zmiany które rozwijają a nie uwsteczniają , mam nadzieje ze wiedzą co robią bo tak naprawde nie wiem czy to krok do przody czy do tył. Intuicja mówi mi ze to krok wstecz, może się myle;) cytuj
martini281 [komentarzy: 284] / 2010-09-08 19:52:26
Ok no to przypuśćmy, że V6. Ale co z turbo, co z bezpośrednim wtryskiem, co z ,,samodzielnym rozrusznikiem'', co z mocniejszym KERSem? Bo zwykłe ,,obcięcie'' dwóch cylindrów nie było by najmądrzejszym rozwiązaniem. cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-08 17:12:51
Gdzieś otarłem się o wątek, że McLaren na razie kuluarowo na razie - też wolałby V6-tki. cytuj
7255dworak [komentarzy: 2271] / 2010-09-08 16:45:17
Miałem rację pisząc, że zespoły nie zgodzą się na silniki 1,6. Myślę, że nie tylko Ferrari będzie protestować. Najprawdopodobniej silniki w 2013 będą miały 1.8 lub 2.0l pojemności i będą to V6. cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-08 15:55:36
Trend jest jak najbardziej godny wsparcia i wdrożenia. Mechanika w Formule dawno temu i nieprawda - była poligonem postępu w motoryzacji. Pod poprzednią publikacją wspomniałem; oby rozdźwięki nie doprowadziły do zarzucenia kierunku. Mamy nowy tydzień i ... jest pierwszy niezadowolony. Na pewno mniejszy silnik to mniejsze straty mocy wywołane przez opory na elementach ruchomych - obrotowych i ciernych. Minusem jest termika, a sposób mocowania jednostki bezsprzecznie zależy od jego konstrukcji, co determinuje większe bądź mniejsze zmiany w samej konstrukcji bolidu. Ciśnienie doładowania przy zakładanej mocy z zakładanej pojemności będzie przyczyną wyższej temperatury pracy, czyli potrzebny jest wydajniejszy układ chłodzenia. Przypuszczam, że konstruktorzy sobie z tym poradzą, rzecz w tym, iż teraz powinni mieć wstępną wizję - w której z proponowanych wersji dopracowanie rozkładu ciepła, pracy turbiny, rozkład szacowanego max. spalania, elastyczność, itd. będą łatwiejsze do uzyskania. Co do drugiej części publikacji - w mojej subiektywnej ocenie pewien ambitny inżynier z Maranello merytorycznie chciał zwrócic uwagę na pewne pozytywy swojej koncepcji alternatywnie do poprzedniej propozycji, zapewne powstającej według innego spojrzenia na temat. A która z propozycji będzie łatwiejsza do adaptacji? Natomiast Domenicali albo przy tej okazji, albo niezależnie od niej, chciał upiec własną (czytaj zasugerowaną przez wiemy kogo) pieczeń. cytuj
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2010-09-08 15:45:29
Przynajmniej by dali ze silniki sa jeden na wyscig przez dwa lata by mogli jej ulepszyć a nie dać ze 5 silników na 20 czy więcej GP sezonie. Następnie przynajmniej mogli zmniejszyć pule do silników jeden na dwa wyścigi i tak znowu dwa lata. Jakim od górnie ustalone że przepisy na kilkanaście lat a nie że po roku będzie nowe przepisy. cytuj
7309acmey1 [komentarzy: 1671] / 2010-09-08 15:02:40
Zespoły są powiązane z Bernim i spółką umowami,więc na taką serię musimy jeszcze długo czekać. Liczę,że kiedyś się doczekamy. EKO jest teraz modne (i potrzebne), ale ekoF1-brzmi śmiesznie. Jak Berni chce takiej ekologii to niech przestanie 'wymuszać' budowę coraz to nowszych torów. cytuj
martini281 [komentarzy: 284] / 2010-09-08 14:58:53
Ferrari zaczyna odwalać totalną kaszanę. Przejście z V12 na V10 w ?2001? roku - proszę bardzo, jakoś o protestach nie słyszałem. 2005 rok - z V10 na V8 - też nie protestowali. Więc nie bardzo rozumiem o co oni się burzą, tym bardziej, że Renault, Mercedes, Cosworth a pewnie i VW protestów nie zgłaszają. Era turbo (plus KERS w wersji 150 KM) jest bardzo dobrym pomysłem, jeśli dodadzą efekt przyziemienia (tu akurat mam wątpliwości co do bezpieczeństwa), to rekordy będą trzaskane na większości torów. Właściwie jedyne co mi tak średnio pasuje, to grzebanie (tej w wersji na 2013) w budowie bolidów. Po prostu tego nie potrzeba. Jedyne w czym się zgadzam z Ferrari to, że być może lepiej było by zrobić V4 zamiast rzędowej czwórki. Jakoś można by się oprzeć na obecnych silnikach. A skrajną głupotą jest dla mnie jeden silnik na 4 wyścigi od roku 2013. Nie wierzę w taką niezawodność.... cytuj
730Ayrton Senna da Silva [komentarzy: 2325] / 2010-09-08 14:45:28
w sumie to straszenie ale czy F1 bez ferrari to F1? zyski spadłyby na pewno i to znacznie, Ferrari robiąc oddzielną serię wyścigową zwabiłaby wielu wielkich tego sportu McLaren, Mercedes być moze Renault i inni którzy będą chcieli ścigać się a nie dbać o środowisko...jeszcze troszkę to zobaczymy kierowców jadących w samochodach elektrycznych na papierowych kołach a w nagrode kierowcy dostaną litr wody mineralnej... cytuj
7292Olek89 [komentarzy: 1429] / 2010-09-08 14:08:14
Moim zdaniem to całe gadanie Ferrari jest tylko na pokaz, bo według mnie Ferrari bez F1 straci więcej niż F1 bez Ferrari cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: