Zespoły Lotus F1 Racing

Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

Lotus F1 Racing ostatnio:

Kierowcy / Zespoły 2017

Lotus F1 Racing

Lotus F1 RacingLotus. Ta nazwa mówi wszystko. Legenda zielono-żółtego znaczka jest do dziś porównywania z magią wierzgającego rumaka Ferrari.

Historia zespołu Colina Chapmana zaczyna się w położonym na północ od Londynu Hornsey. Po sukcesach w 24H Le Mans i GP2, zespół decyduje się na debiut w Formule 1. W inauguracyjnym wyścigu za kierownicami Lotusa 12 zasiadają Graham Hill i Cliff Allison. Oba bolidy zakwalifikowały się do wyścigu, jednak do jego mety - na 6 miejscu - dojechał tylko Allison. Pierwsze zwycięstwo Lotusa odniósł Stirling Moss - GP Monako 1961.

Lotus z sezonu na sezon przygotowywał lepsze samochody i normalnym biegiem rzeczy stała się jego rywalizacja o mistrzostwo świata F1. Jim Clark był pierwszym kierowcą, który wywalczył tytuł jadąc w zielono-żóltym bodzie Lotus 25. Swój sukces powtórzył również w roku 1965. Trzy lata później fani stajni Chapmana mogli cieszyć się z kolejnego podwójnego mistrzostwa, a sprawcą ich wielkiej radości był przede wszystkim Graham Hill.

Monza 1970. Piątkowe treningi. Prosta przed Parabolicą. Jochen Rindt wypada z trasy uderza w barierki i rozbija swój bolid. Ginie na miejscu. Sezon 1970 mieszał się z bólem po stracie jednego z najlepszych kierowców Formuły 1, ale był też rokiem tryumfu tego samego człowieka. Jochen Rindt zostaje pośmiertnym mistrzem świata. Zespół sprowadza jednak kolejną gwiazdę - Emersona Fittipaldiego, który wygrał mistrzostwa w sezonach 1972 i 1974.
Po sytych latach nastały dla Team Lotus ciężkie chwile. Przez dwa sezony zespół nie stawał na podium klasyfikacji konstruktorów. 1997 i drugie miejsce zapowiadało ostrą walę o czołówkę w sezonie kolejnym, 1978. Tak też się stało. Mario Andretti, zdobył mistrzostwo, Lotus uplasował się na pierwszym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. I znów Monza stanęła pod znakiem płaczu po stracie Ronniego Petersona – pośmiertnego wicemistrza świata teamu Lotus.

Skończyła się druga dekada startów brytyjskiego zespołu w F1 i skończyły się sukcesy. Rozpoczął się nowy etap. Z zespołu odszedł Andretti, a na jego miejsce wszedł duet Angelis, Mansell. Kolejny szok dla zespołu przyszedł 16 grudnia 1982 roku. Legendarny już Colin Chapman, zmarł na atak serca. W 1984 dokonano zmiany jednostek napędowych z Coswortha na Renault. W 1985 na miejsce Mansella zatrudniono Ayrtona Sennę, który zakończył sezon na 4 miejscu. Po rozstaniu z JPS, Lotus potwierdził Camela jako sponsora zespołu. Dokonano także kolejnej zmiany dostawcy jednostek napędowych, którym została Honda. W 1987 Senna wywalczył ostatnie zwycięstwo dla Lotusa w GP USA. Później Ayrton odszedł do McLarena, a silniki dostarczała firma Judd. Nelson Piquet i Satoru Nakajima, zdołali zdobyć tylko 15 punktów.

Kolejna dekada to zmiana motorów, tym razem na Lamborghini. Zespół powoli chylił się ku upadkowi, kierowcy zdobywali pojedyncze punkty. Częste roszady w składach kierowców, niekorzystne umowy sponsorskie. To doprowadziło do odsprzedania teamu Davidovi Huntowi w roku 1993. Po roku rywalizacji, a właściwie jej braku, Lotus został postrzegany jako zespół który potrafił stworzyć prawdziwe show na torze. Mało konkurencyjne bolidy i częste awarie spowodowały, że Hunt zdecydował wycofać Lotusa z F1. Było to istnym szokiem dla oddanych kibiców. Zespół, który jako pierwszy zaczął malować karoserię bolidów barwami sponsorów, zespół który często wprowadzał rewolucyjne udoskonalenia, musiał odejść z rywalizacji w cieniu.

Kiedy w 2009 FiA poinformowała o poszerzeniu stawki, Lotus wysłał swoje zgłoszenie do Mistrzostw Świata. Tym razem jednak stał za nim malezyjski rząd oraz właściciel praw do nazwy - Proton. W pierwszej kolejności Lotus nie dostał się do stawki, jednak po rezygnacji BMW, wygrał rywalizację z zespołem z Hinwil oraz Epsilon Euskadi. Pod wodzą Tonyego Fernandesa i Mikea Gascoynea zespół planuje stać się najmocniejszym spośród nowych zespołów i chce odrodzić blask dawnego Lotusa.

Opracował: Natan

Powrot
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: