Kierowcy F1

Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

Jenson Button ostatnio:

Kierowcy / Zespoły 2017

Jenson Button

Jenson ButtonUrodzony: 19.01.1980 (Frome)
Zamieszkały: Monte Carlo (Monako)
Debiut: GP Australii 2000

Mówiąc nieco żartobliwie, kariera pana „Guzika” zmierzała od kubraczka w gokartach po szyty na miarę smoking w F1. Jest przy tym Jenson barwną postacią padoku F1, a wielu kierowców - konkurentów na torze - pozytywnie wypowiada się o koleżeńskim charakterze Brytyjczyka.

Co nie może być niespodzianką, Jenson zaczynał od gokartów. Pod czujnym okiem ojca, Johna Buttona, znanego na Wyspach kierowcy rallycrossowego, odnosił swoje pierwsze sukcesy: mistrzostwa Wielkiej Brytanii oraz vice-mistrzostwo świata w 1995. Mając zaledwie 17 lat stał się najmłodszym w historii zwycięzcą kartingowych mistrzostw Europy w klasie Super A. Rok 1998 wiązał się z otrzymaniem nagrody McLaren-Autosport Young Driver Of The Driver, ale młody Brytyjczyk w samozachwyt nie popadł i w kolejnym sezonie odnosił zwycięstwa w Formule 3, trzykrotnie stając na najwyższym stopniu podium.

Wzbudzając niemałe kontrowersje zadebiutował w najwyższej klasie rozgrywkowej Formuły, w „Jedynce”. Liczył sobie wówczas 19 wiosen, a i droga do F1 wiodła „na skróty” (F3), przez co podniosły się głosy krytykujące przyznanie Brytyjczykowi przez FIA super-licencji. Debiut w ekipie Franka Williamsa wypadł okazale, choć mógłby jeszcze lepiej, bo przed punktowaną pozycją w GP Australii „obroniła” Jensona niesprawna jednostka napędowa. Na rekompensatę nie czekał długo i już w następnym wyścigu w Brazylii przywiózł punkty za szóstą lokatę, stając się najmłodszym punktującym kierowcą w historii.

W swoim debiutanckim sezonie zgromadził ich łącznie 12, co dało mu 8 pozycję w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa lata przypadły na jazdę w Benettonie-Renault, ale słabe bolidy skutecznie przyblokowały możliwość zabłyśnięcia Jensona w ostatecznej klasyfikacji. Większe możliwości oferował za to zespół BAR (później Honda), z którym wywalczył swoje pierwsze pole position.

Biało-czerwone barwy swojego teamu wypromował zwłaszcza w tzw. roku Ferrari, tj. 2004, kiedy ustępował „tylko” M. Schumacherowi i R. Barrichello. Konto Brytyjczyka powiększyło się aż o 85 punktów, dzięki czemu stanął na najniższym stopniu podium na zakończenie rozgrywek. Znakomity sezon w wykonaniu Buttona potwierdziły zakusy Williamsa, który ostatecznie - po długich sporach z Hondą - przegrał batalię o serce Jensona. Przygoda z BAR-Hondą trwa do dziś i wiadomym jest, że będzie trwała także przez rok 2009.

W 2006 roku na zlanym deszczem Hungarioring Button zapewnia sobie pierwsze zwycięstwo w F1. Sezon tryumfu czarnoskórego rodaka pokrył się z koszmarną wręcz dyspozycją Hondy. Obaj kierowcy - pod okiem Rosa Brawna - próbowali kąsać rywali, ale ze sprzętem, jakim przyszło im się ścigać przypominali raczej rozwścieczonego, bezzębnego niemowlaka. 5 grudnia 2008, na skutek działań wyniszczającego padok kryzysu finansowego, zarząd Hondy w Tokio podejmuje decyzję o wycofaniu teamu z Jedynki. Po trzymiesięcznym boju o przetrwanie, 6 lutego Ros Brawn podaje informację o powstaniu nowego-starego zespołu ze stajnią w Brackley - Brawn GP. Pierwszym kierowcą teamu jest naturalnie Jenson Button.

Sezon 2009 to niejako nagroda i ukoronowanie ostatnich dwóch fatalnych sezonów Brackley. Brytyjczyk dominuje w pierwszej części sezonu, w drugiej zaś "trzyma rękę na szybciej bijącym pulsie". Aż wreszcie, w przedostatnim GP na Interlagos, dojeżdżający na piątej pozycji Button zapewnia sobie pierwszy tytuł mistrzowski. Czy ostatni? Przejście do McLarena, które staje się faktem w kilkanaście tygodni później rozpoczęło nowy etap w karierze pana Guzika.

Raczej mało kto spodziewał się, że w McLarenie będą panowały tak dobre relacje między oboma kierowcami. To było niezłe zaskoczenie. Dała o sobie znać mało kłótliwa postawa Jensona, oraz wzajemny szacunek Mistrzów Świata. W Bahrajnie dał się ograć i utknął za Markiem Webberem. Dwa tygodnie później odniósł jednak piorunujący sukces, gdy po podjęciu ryzyka z założeniem miękkich slicków udało się mu wypracować na mecie 12 sekund przewagi. Kolejny tryumf Button świętował w Chinach.

O biciu się o tytuły w tym sezonie nie było mowy, choć jeszcze na 3 wyścigi przed końcem mistrzostw, był wśród zaszczytnej piątki pretendentów. Na koniec zaliczył podium w szalonym GP Abu Dhabi. On jeszcze wróci…


Kraj Anglia
Urodzony 19 stycznia 1980 r.
Starty 208
Wygrane 10
Pole position 7
Punkty 741

KARIERA:
2000 Williams BMW 8. (12 pkt.)
2001 Benetton Renault 17. (2 pkt.)
2002 Renault 7. (14 pkt.)
2003 BAR Honda 9. (17 pkt.)
2004 BAR Honda 3. (85 pkt.)
2005 BAR Honda 9. (37 pkt.)
2006 Honda 6. (56 pkt.)
2007 Honda 15. (6 pkt.)
2008 Honda 18. (3 pkt.)
2009 Brawn GP 1. (95 pkt.)
2010 McLaren Mercedes 5. (214 pkt.)
2011 McLaren Mercedes 2. (255 pkt.)

Powrot
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: