Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2017-03-26
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Graham Hill – kierowca kompletny

Udostępnij na Facebook
14.05.2011 08:00, autor: Paweł Świderski, wyświetleń: 3252
 Norman Graham Hill urodził się 15 lutego 1929 w Londynie. Brytyjski kierowca wyścigowy; jedyny w historii, który zdobył potrójną koronę sportów motorowych. Wygrał: mistrzostwa świata Formuły 1, wyścig Indianapolis 500 oraz 24h Le Mans.
 Graham Hill był wielką indywidualnością świata sportu lat sześćdziesiątych. Był bardzo inteligentnym kierowcą na torze, a także poza nim. Charakteryzował się poczuciem humoru. Był także bardzo pracowity równocześnie uparty. Wszystkie te cechy sprawiły, że Graham Hill stał się bardzo charyzmatyczną postacią, którą bardzo łatwo było rozpoznać w tłumie.

Początki kariery Hilla nie były łatwe. Na podlondyński tor Brands Hatch dojeżdżał autobusem, gdzie pracował jako mechanik w szkółce kierowców wyścigowych. Zarobione pieniądze przeznaczał na wypożyczanie samochodów sportowych, którymi później ścigał się w niedzielnych zawodach. Którejś niedzieli po wyścigu podwiózł go do Londynu Colin Chapman – wówczas właściciel mało znanej firmy produkującej samochody sportowe Lotus. W czasie podróży Chapman zaproponował Hillowi pracę mechanika w Lotusie, którą bez wahania przyjął. Dzięki tej pracy miał możliwość startowania na fabrycznie przygotowanych samochodach tej firmy. Dzięki nadspodziewanie dobrym rezultatom mechanik przebojem wdarł się do czołówki brytyjkich kierowców wyścigowych, a następnie znalazł dla siebie miejsce w nowo utworzonym zespole wyścigowym F1 Lotusa.

Pierwsze lata startów w wyścigach Grand Prix nie przyniosły jednak Anglikowi większych sukcesów, sławy i pieniędzy. Głównie za sprawą częstych defektów prowadzonych przez niego samochodów. Sfrustrowany Hill na początku 1960 r. przeniósł się do zespołu BRM. Za kierownicą nowego modelu BRM V8 Anglik stal się czarnym koniem sezonu1962, zwyciężając w 4 wyścigach GP i zdobywając mistrzostwo świata. Przez trzy następne lata Hill, nadal związany z ekipą BRM. Za każdym razem walczył o mistrzostwo jednak znajdywali się lepsi od niego – trzykrotnie zostawał wicemistrzem świata.

Często startował także w wyścigach samochodów sportowych. W 1966 r. powtórzył sukces Jima Clarka z poprzedniego roku, triumfując w wyścigu Indianapolis 500. W 1967 r. Hill odszedł z zespołu BRM, którego konstrukcje stały się wyraźnie słabsze od konkurencji. Graham Hill wrócił do zespołu Lotus. Tym razem samochody tej firmy należały do najlepszych w stawce. Po tragicznej śmierci Clarka w 1968 r. Hill został pierwszym kierowcą zespołu. Wykorzystał szansę i pokazał raz jeszcze całemu światu swoje największe atuty wygrywając 3 eliminacje i tytuł mistrzowski.

W końcówce sezonu 1969 r. Anglik uległ bardzo ciężkiemu wypadkowi podczas GP USA, kiedy to na skutek pęknięcia opony przy bardzo dużej szybkości wóz wypadł z trasy i wielokrotnie przekoziołkował, rozbijając się doszczętnie. Hill wypadł z samochodu, gdyż na jakiś czas przed wypadkiem musiał na chwilę wysiąść z wozu i wsiadając nie zapiął pasów bezpieczeństwa. W tym przerażającym wypadku doznał skomplikowanego złamania prawego stawu kolanowego. Po kilku miesiącach, mimo protestów lekarzy, wrócił do Formuły 1, lecz niestety nie był w stanie odzyskał dawnej formy.

Graham Hill próbował startować na własnym Lotusie. Następne dwa sezony spędził w zespole Brabhama. Kolejny jeżdżąc amerykańskim samochodem Shadow. Niestety nie był w stanie odegrać już żadnej roli w tych wyścigach. Wielki mistrz stał się średniakiem.

Do nielicznych sukcesów Hilla z tego okresu należy triumf w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w 1972 r., kiedy to wraz z Pescarolo prowadził francuską Matrę.
W 1974 r. Hill założył własny team startujący w Formule 1. W pierwszym sezonie korzystali z samochodów Lola, jednak już w następnym roku dysponowali własnymi autami –`Hill-Ford. Po GP Wielkiej Brytanii w 1975 roku Graham Hill oficjalnie zakończył karierę kierowcy wyścigowego i skupił się na prowadzeniu swojego zespołu Embassy-Hill Racing Team.

29 listopada 1975 r. Graham Hill zginą w katastrofie lotniczej. Wracając z sesji testowej na francuskim torze Paul Ricard awionetka Piper Aztec, którą pilotował Brytyjczyk rozbiła się podchodząc do lądowania. Za oficjalną przyczynę katastrofy uznano złe warunki atmosferyczne – panowała gęsta mgła. Cała załoga zginęła.


Wasze komentarze (0) Dodaj komentarz Bądź pierwszy!
Wyraź swoją opinię!
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: