Jaka będzie przyszłość Roberta Kubicy?
Czy Mercedes obroni mistrzostwo?
Sprawdź co zainteresowało Twoich znajomych.

GP Australii 2017-03-26
f1 - GP Australii
Pochmurno

18°C

26 km/h

Tłumacz

Podobne:

Skomentuj

Silniki rozstrzygną o mistrzostwie?

Udostępnij na Facebook
19.09.2010 09:29, autor: MOBEX, wyświetleń: 3797


Charakterystycznym elementem tegorocznego układu pretendentów są silniki. Z dwóch powodów. Pierwszy - kierowcy używają trzech marek spośród czterech dostępnych na rynku. Drugi - mogący zaważyć na rywalizacji - to fakt, że nie wszyscy są w równie dobrej, komfortowej sytuacji, jeśli chodzi o ilość silników na pięć wyścigów przed metą sezonu.

Jaką rolę mogą odegrać silniki w walce o mistrzostwo?

W najlepszej sytuacji są teamy używające jednostek napędowych Mercedesa - DLA 108X - spisują się one w tym sezonie bez zarzutu u wszystkich użytkowników i układ ten może odegrać kluczową rolę w walce kierowców z Woking o ostateczny tryumf. Warto przypomnieć, że awaria MP4-25 Jensona Buttona w Monako to "zasługa" pozostawionej przez mechanika blokady wlotu powietrza, która ugotowała bolid.

Red Bullowi przydarzały się w tym roku różne usterki, choć te związane z silnikiem RS27 nie powtarzały się w maszynach Renault F1 Team. Ponadto Mark Webber ma w zapasie jeszcze dwie jednostki napędowe, więc sytuacja wydaje się być stabilna i nieco lepsza niż w sezonie 2009.

W najgorszej sytuacji jest Ferrari i Fernando Alonso - jeden z trzech kierowców pozostających w walce o tytuł pozostał z ostatnią - ósmą jednostką napędową. Dobra wiadomość dla Ferrari jest taka, że tor uliczny w Singapurze najmniej obciąża silnik, kierowca pokonuje na pełnym gazie tylko ok. 48%o krążenia. Jeżeli Ferrari uzna za konieczne skorzystanie z dziewiątego silnika, to uwzględniając charakterystyki torów, świeży blok najbardziej potrzebny byłby na Interlagos lub w Abu Zabi, gdzie obciążenie jednostki na okrążeniu pokonywanym na pełnym gazie wynosi 60%, więc agregaty wykorzystywane już wcześniej mogłyby dowieść o swej nienajlepszej kondycji. Zastosowanie rozwiązania wiąże się jednak z karą przesunięcia o dziesięć miejsc na siatce startowej, co zwiększa ryzyko odskoczenia rywali.

Inną taktyką jest stosowanie używanych i jeszcze sprawnych silników w treningach i seriach kwalifikacyjnych, zależnie od charakterystyki toru i potencjalnej sprawności silnika. Takie rozwiązanie niesie z sobą jednak ryzyko nieukończenia treningów, co wiąże się z trudnością nierozpoznania toru pod kątem ustawień bolidu i opon. O konsekwencjach nieukończenia kwalifikacji przekonywać nie trzeba.

Wydaje się, że Ferrari - od początku sezonu zaprzeczając doniesieniom o awaryjności swojego silnika - było jednocześnie z tego powodu cały czas o krok za rywalami. Silniki używane w Bahrajnie po pracach regeneracyjnych zostały użyte ponownie w GP Chin. Do Walencji Ferrari przywiozło już silniki o nieznacznie zmienionej specyfikacji, dokonując zmian - dzięki przyzwoleniu FIA - w temacie poprawy obszaru awaryności.

Obecnie Ferrari musi wykazać się dużym zaufaniem do swoich inżynierów, aby utrzymać się w grze, na której zaważyły dwa ostatnie wyścigi i zdobyta pozycja na nowych jednostkach.
Ale Maranello może mówić o jeszcze jednej szansie w walce o zespołowe cele - Felipe Massa. Dłuższy staż Brazylijczyka w Scuderii sprawił, że jego silniki mogą być w lepszym stanie niż ma to miejsce w przypadku Alonso. Po jednej z silnikowych przygód Hiszpana Ferrari oświadczyło:

"Silnik Fernando doznał znacznych uszkodzeń konstrukcyjnych. Tego typu uszkodzeń nie widzieliśmy w czasie zimowych testów. Wierzymy, że nie wynikało to z niezwykłego sposobu korzystania z samochodu przez kierowcę w czasie wyścigu." [Ferrari]

W tak technicznym sporcie dane telemetryczne są lepsze od wiary do rozstrzygania inżynierskich zagadek, zwłaszcza zważywszy na tegoroczne aspiracje Ferrari. Wydaje się, że włoski team nie będzie mógł "marginalizować" szans kierowcy znajdującego się w korzystniejszej sytuacji silnikowej - Felipe Massy - jeśli chce walczyć także/choćby o tytuł zespołowy.


Wasze komentarze (13) Dodaj komentarz
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2010-09-20 17:12:35
A może będzie powtórka z 2008 roku na ten wyścig...... cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-20 14:11:18
Ja w każdym razie będę się w ten weekend przyglądał co do wewnętrznej taktyki teamu Czerwonych. Nie jest dla mnie zaskakującą sugestia, że Massa może mieć nieco lepsze silniki, pytanie domyślne kiedys z tego m.in. powodu stawiałem - czy reczywiście postawiono na właściwego pilota - w szerszej perspektywie, uwzględniając wszystkie elementy tegorocznej układanki. Zobaczymy. Spodziewam się nawrotu tematu z oświadczeniami Stefano, za jakiś czas. cytuj
747irekfanf1 [komentarzy: 779] / 2010-09-20 13:20:43
Alonso może fartem zdobyć mistrza tylko musiałby cztery wyścigi wysoko punktować w jednym zmienic silnik na nowy i policzyć stratę ,Vettel ze dwa razy zaliczyć dzwon. Mark przez decyzje szefów stracić pozycję, i Mclareny stanąć w miejscu z rozwojem.Chyba się szykuje wojna Webber-Hamilton o mistrza. cytuj
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2010-09-20 13:18:45
@JUR-tu największe ma Renault, Mercedes a ferrari już jest przegrane. Chyba że będzie jakiś cud. cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-20 10:59:09
...o wpływie ilości silników na szanse - mówiliśmy o tym z miesiąc wstecz. Teraz mówią media. cytuj
1177piotr19 [komentarzy: 2098] / 2010-09-20 07:19:24
JUR: Nadszedł czas @Piotr na oficjalne rozważania w temacie naszych wcześniejszych przypuszczeń.
Jaki??? cytuj
JUR [komentarzy: 1316] / 2010-09-19 12:38:05
Nadszedł czas @Piotr na oficjalne rozważania w temacie naszych wcześniejszych przypuszczeń. cytuj
7100immarlena [komentarzy: 2447] / 2010-09-19 12:01:53
Olek89: [...] Czyżbyś miał wgląd w telemetrie RBR, że wiesz zawsze dokładnie na jakich obrotach jadą? Czy poprostu podpowiada Ci to nienawiść do Vettela?

Mnie też to zastanowiło cytuj
7292Olek89 [komentarzy: 1429] / 2010-09-19 11:56:37
MarcoF1: Co do silników RBR ,Webber szanuje jednostkę napędową przeciwnie działa Vettel ,który zawsze z silnika wyciskał 7 poty nie ograniczając obrotów w trakcie wyścigów ani na moment
Czyżbyś miał wgląd w telemetrie RBR, że wiesz zawsze dokładnie na jakich obrotach jadą? Czy poprostu podpowiada Ci to nienawiść do Vettela? cytuj
7255dworak [komentarzy: 2271] / 2010-09-19 11:39:00
Krótko mówiąc Webber będzie mistrzem. No chyba, że Jenson pokaże coś "Extra" na koniec sezonu. cytuj
6995MarcoF1 [komentarzy: 2507] / 2010-09-19 11:01:21
Mam nadzieję że silników im nie starczy a o mistrzostwo powalczą Mclareny i Webber . Massa nie ma szans ,a Alonso i przy jego tzw. "rżnięciu" silnika MŚ oddala się z każdym okrążeniem pokonanym na maxa bez chwili wytchnienia. Ferrari ma kłopoty z silnikami od początku sezonu i nie zdziwię się jak im tych jednostek po prostu zabraknie. Co do silników RBR ,Webber szanuje jednostkę napędową przeciwnie działa Vettel ,który zawsze z silnika wyciskał 7 poty nie ograniczając obrotów w trakcie wyścigów ani na moment i dlatego Webber ma przewagę jednej jednostki. Wszystko zależy od kierowcy jak szanuje daną jednostkę w treningach, czasówce i w wyścigu . Więc w interesie kierowcy jest oszczędzanie i dbanie o jednostkę . Niektórzy kierowcy jak Kubica czy Button potrafią to robić ,lecz tacy kierowcy jak Vettel czy Hamilton już nie. cytuj
7515jenson button [komentarzy: 2190] / 2010-09-19 11:00:24
Pięć wyścigów do końca sezonu i ostatni silnik, rzeczywiście sytuacja Alonso nie wygląda najlepiej. Wydaje mi się, że będzie musiał skorzystać z 9 jednostki napędowej, na używanych przejedzie 2 góra 3 GP, ale co dalej? cytuj
7219grzeczny [komentarzy: 1387] / 2010-09-19 10:36:33
los Alonso i Massy, Massy patrząc na wynik zespołowy, jest w dłoniach inżynierów silnikowych. Nie tylko ich aparatura badawcza musi być w dobrej kondycji. Również systemy nadzoru pracy jednostki muszą pracować właściwie. W porę nierozpoznany jakiś niestabilny czujnik może "zabrać" cenną jednostkę na złom. System oszczędnościowy w tym momencie próbuje dobrać się do Czarnego Konia... ale nie będzie próbował dać Mu Nowych Podków na następne, bardzo ważne Gonitwy. Trzymam kciuki. Pozdr. cytuj
Strona jest zarządzana przez firmę
Scenic Group Sp. z o.o.
© 2017 F1zone.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reprodukowanie, przechowywanie lub udostępnianie całości serwisu lub jego części bez zgody właściciela jest zabronione.
Ikona_ustawienia
Ikona_ustawienia_x

Kolor marginesów:

Kolor tła pod tekstem: